Xoán Anleo

Marin, Pontevedra, 1960

BA and PhD in Fine Arts at the University of Castilla-La Mancha, Spain. He focuses his work in the audiovisual media, making film / video, photography, installations and audio. In his work he reflects on the identity in order to consider the concepts within the environment located between subject and object, the public and private and the strategies of representation and reality, as a social and political construction of how we move in a space.

He has composed soundtracks for theater and contemporary dance, video, sets and music productions.

He teaches at the Faculty of Fine Arts of Pontevedra, Vigo University. Lives and works in Vigo.

Videos distributed by: HAMACA media & video art distribution from Barcelona, Spain.

Represented by Gallery adhoc, Vigo and Magda Bellotti, Madrid.

http://www.xoananleo.com/Xoan_Anleo__Film___Video,_fotografia,_instalaciones_y_audio._principal.html

 


 


 

Studies

BA and PhD in Fine Arts from the University of Castilla-La Mancha (Spain)

 

Solo exhibitions (selection)

2012

Realitat inversa. Centre d’Art la Panera, Lleida, Spain.

El aire entre las cosas. VIVA OFF 2012, Galería Magda Bellotti, Madrid, Spain.

Mimesis/Diegesis. Sub Urban Video Lounge, Rotterdam, Netherlands.

2011

Secuencia 2. Desprazamento en tempo. Museo Provincial de Lugo, Spain.

2010 

Twist. Duende, Rotterdam, Netherlands.

Breeze. Sub Urban Video Lounge, Rotterdam, Netherlands.

2009

Cuadernos cuadriculados, habitaciones reservadas, envases dispuestos.  Everything in order. Gallery Adhoc, Vigo, Spain.

2008

Something alive when everything is dead. Something uncertain between so much certainty.Gallery Magda Bellotti. Madrid, Spain.

2007  

Mirar sen que nada respondaAd Hoc Gallery, Vigo, Spain.

2006

Our shelter is reduced to the night.  V 06.1st Venice Videoart Fair, Stand Gallery Magda Bellotti, Venice, Italy.

2005  

 Everything inside Magda Gallery Bellotti, Madrid, Spain.

2004  

 No questions, with answers. Galeria Moriarty, Madrid, Spain.

2003

 Morgen ist kein never tag.Stiftung DKM, Duisburg, Germany *

What is the price of love?.Procesalia 2003. Chorus of the Igrexa de la Universidad, Santiago de Compostela, Spain. (along María Ruido)

2002

   Fricción CGAC, Centro Galego de Arte Contemporánea, Santiago de Compostela, Spain.

Anesthesia. Facultad de Folología, University of a Coruña, Spain.

2001

 Nothing is what it seems, all is what seemsAd hoc Gallery, Vigo, Spain. *

2000

  SurfaceGallery Moriarty. Madrid, Spain.

1999 

Who lives here?Gallery Trinta. Santiago de Compostela, Spain.

1998

  Sen itMACUF. Museo de Arte Contemporáneo Unión Fenosa. A Coruña, Spain. *

Flowers in your gardenAd hoc Gallery. Vigo, Spain.

1995

D.N.Gallery Espacio Minimo. Murcia, Spain.

1994

A place to determine . Galeria Trinta. Santiago de Compostela, Spain.

1992

Chumbo nas palabras . XII Festival de Poesía in the County. Minas de Dona Urraca. Salvaterra do Miño. Pontevedra, Spain. (Con Xosé Teiga)

 

Group exhibitions (selection)

2012 

 Genealogías Feministas en el Arte Español, 1960-2010. MUSAC, Museo de Arte Contemporáneo de Castilla y León, León.

ARCOmadrid. Stand Galería adhoc, Madrid, Spain.*

2011 

Festival Internacional Video Danza de Buenos Aires. CCEBA, Centro Cultural de España, Buenos Aires, Argentina.

Campo magnético. Centre d’Art la Panera, Lleida, Spain.

Jokes and nightmares. Spanish video art from Dalí to the present day. Na Solyanke Art Gallery, Moscú, Russia.

Dança em foco. Estival Internacional de Video & Dança. Rio de Janeiro, Brasil.*

Espacio Atlántico.  Stand Galería adhoc, Vigo, Spain.*

ARCOmadrid. Stand Galería adhoc, Madrid, Spain.*

2010 

 El silencio de los objetos. TEA, Tenerife Espacio de las Artes, Santa Cruz de Tenerife, Spain.*

Engánchate. Centre d’Art la Panera, Lleida, Spain.

Spain on the edge. Limits of a narrative conflict. Instituto Cervantes, Chicago, USA.

Import/Export. SÍM House, Reykjavik, Iceland.

Cine de no ficción. MEM, Festival Internacional de Arte Experimental, Bilbao, Spain.

Tempo emprestado tempo modificado. Proyecto para un museo secreto. Teatro Circo, Braga, Portugal.

Tempo emprestado tempo modificado. Que podes fazer perante o desaparecimento da utopia. C. C. Vila Flor, Guimerâes.               Portugal.

Interconexiones. Ciudades en movimiento. 1ª muestra Internacional Simultánea de Videodanza. Espacio Meat is Murder /               Centro Cultural Off Limits, Madrid; Universidad Politécnica de Valencia. Fundación Imagen en Movimiento, Bogotá.             Casa tres patios, Medellín, Colombia. Corporación Cultural Artek, Santiago / Escenalborde Artes Escénicas,                       Valparaíso, Chile. Alterego Artes Visuales, Quito, Ecuador.

Xeografías contemporáneasObras da colección CGAC. Pazo Torrado, Cambados, Pontevedra, Spain.

Identidad y ausencia. Figuraciones convulsas en la colección Gas Natural Fenosa. Gas Natural, Barcelona, Spain.

ARCOmadrid. Stand Galería adhoc, Madrid, Spain.*

Espacio Atlántico. Stand Galería adhoc, Vigo, Spain.*

Arte e solidaridade. Proxecto home. Itinerancia por Galicia, Spain.

2009 

 El tiempo que venga. La colección IX. ARTIUM, Centro-Museo Vasco de Arte Contemporáneo, Vitoria, Spain.

Rencontres Internationales Paris/Berlin/Madrid. Haus der Kulturen der Welt, Berlin, Germany..

Dança em foco. Festival Internacional de Vídeo & Dança. Oi Futuro, Rio de Janeiro, Brasil.*

En todas as partes. Políticas da diversidade sexual na arte. CGAC, Centro Galego de Arte Contemporánea, Santiago de             Compostela, Spain.*

MADRIDFOTO. Stand Galería adhoc, Madrid, Spain.*

El placer como control: del voyerismo a la vigilancia. Hangar, Barcelona, Spain.

Rencontres Internationales Paris/Berlin/Madrid. CA2M, Centro de Arte Dos de Mayo, Móstoles, Madrid, Spain.

MUFEST. Festival de cine feito por mulleres. Auditorio de Galicia, Santiago de Compostela, Spain.

ARCOmadrid . Stand Galería adhoc, Madrid, Spain.*

A rebelión dos xéneros. Retratos, paisaxes e flores. Centro Cultural Torrente Ballester, Ferrol, Spain.*

2008  

 I LOVE YOU. Torrente Ballester, Ferrol Centre / CGAC, Centre Galego de Arte contemporary, Santiago Compostela.*

OUTRA XEOGRAFÍA, art from GALICIA, Center Hispanic American culture of Havana, Cuba.*

STAND OFF 2008, Gallery Madga Bellotti, Madrid.

ARCO’08. Stand Galería Ad Hoc / IDEAS Y PROPUESTAS para el arte en España, Stand Ministerio de Cultura, Madrid.*

VISION: A. La Virreina Centre the MUSAC, Espai Xavier Miserachs, Barcelona / Instituto Cervantes, Stockholm, Sweden *

PAIXÓN private, public VISIÓNS. COLECCIÓNS D.O. GALICIA. MARCO, Vigo.* Contemporary Art Museum

BÂLELATINA 08, Stand Gallery Ad Hoc, Basel. *

2007

PAPERBACK . Cheap Edicións, MARCO, Museum of contemporary art, Vigo / Foundation Luis Seoane, A Coruña.*

ARCO ' 07. Stand Gallery Ad Hoc, Madrid.*

Vision: Traveling Instituto Cervantes, Beijing, New York.

Control panel. Switches a controlled society critical. Rodriguez Foundation + Zemos98, caS, Center for the arts of Seville *.

DFOTO. Stand Gallery Ad Hoc, Donostia-San Sebastián *.

Photo - London. Stand Gallery Ad Hoc, Londres.*

LOOP ' 07. Magda Bellotti, Barcelona.* Gallery

VIDEODANZA, CGAC, Centro Galego de Arte Contemporánea, Santiago de Compostela * [screening].

To dislocated viaxe. Videoviaxes and tourism. MARCO, Museum of art Conbtemporánea, Vigo.

ARTESANTANDER ' 07. Stand Gallery Magda Bellotti, Santander.

Plata I. Gallery Magda Bellotti, Madrid.

2006

Invisible emporios . Eugenio Granell Foundation. Compostela. Santiago

Videomix. Dancing. Casa Encendida, Madrid * [screening].

ARCO ' 06. Gallery Ad Hoc stand. Madrid.*

Funds gives CGAC collection. Between or process, and to form . CGAC, Centro Galego de Arte contemporary, Santiago Compostela.*

Open channel. First person: autobiography. Channel of Elizabeth II, Madrid.

DFOTO. Stand Gallery Ad Hoc, Donostia-San Sebastián *.

LOOP ' 06. Gallery Magda Bellotti, Barcelona (with Terry Berkowitz & Pawel Wojtasik).

Sen Xeración. Galicia Auditorium. Santiago Compostela.*

Video projection: Juan Anleo, Artemio, Arturo Fuentes, Curro González, Fabiola Vicedo. Gallery Ad Hoc room Callejón de Núñez. Vigo.

Spanish ceramics and their integration into the art. National Museum of ceramics and Sumptuary Arts Marqués, Valencia.*

Natures silencioses. Fundación Ordóñez- Falcón de Fotografía, Centre d’ Art  La Panera. Lleida  /  CDAN, Fundación              Beulas, Huesca.*

VideoZone 3. The 3rd International Video-Art Biennial in Israel. The Center for Contemporary Art, Tel Aviv.*

Contos dixitaisCGAC, contemporary art center Galego, Santiago Compostela.*

2005

ARCO ' 05. Stand Gallery Ad Hoc / Stand Gallery Moriarty. Madrid.*

Video projection: Juan Anleo, Artemio, Carme Nogueira, Silvia Gruner, Suso Fandiño. Ad Hoc, Sala Callejón de Núñez Vigo Gallery.

DFOTO. Gallery Ad Hoc, Donostia-San Sebastián stand *

Cosimo Fernández, Eloy Enciso, Juan Anleo. Art i ensaio, Vigo. * [screening]

Videomix. Action vs. Time. Casa Encendida, Madrid * [screening]

Objects of desire, seduction. 6 photographers Spanish contemporary objects. CCEBA, cultural center of Spain, Buenos Aires. CCE, Montevideo. Travelling by America Latina.*

A look skewed.  MACUF, Museum of contemporary art Union Fenosa, A Coruña.

Channel Mono v Loop Festival / 3SCOLT4, dance against visuals.Centre civic Barceloneta. Barcelona.

ARCH ' 05. Stand Gallery Ad Hoc / Stand Gallery Moriarty. Madrid.*

Video projection: Juan Anleo, Artemio, Carme Nogueira, Silvia Gruner, Suso Fandiño. Ad Hoc, Sala Callejón de Núñez Vigo Gallery.

DFOTO. Gallery Ad Hoc, Donostia-San Sebastián stand *

Cosimo Fernández, Eloy Enciso, Juan Anleo. Art i ensaio, Vigo. * [screening]

Videomix. Action vs. Time. Casa Encendida, Madrid * [screening]

Objects of desire, objects of seduction. 6 photographers Spanish contemporary. CCEBA, Centre Cultural Spanish, Buenos Aires. CCE, Montevideo. Travelling by America Latina.*

2004

THE GENDERED CITY. Urban Space and Gender Construction. Unit2 Gallery, London Metropolitan University Central House. London, Inglaterra.*

ARCO ' 04. Stand Gallery Ad Hoc / Stand Gallery Moriarty. Madrid.*

Of the agreement and the conflict. The sound of the other / the reason other. Zèppelin 2004. CCCB, Barcelona / House of the Morlanes, Zaragoza.

To Arañeira. Collection. CGAC, contemporary art center Galego, Santiago of Compostela.

Laughing Allowed. Ad hoc Gallery. Vigo. *

Desvío provisional works. Kaldarte 04. Caldas de Reis, Pontevedra.

the GENDERED CITY. Espacio urbano y la construcción del genus . Casa Zabala, Fundación Antonio Saura, Cuenca. *

Loop ' 04, ad hoc Gallery, Barcelona (con Suso Fandiño)

Una mirada sesgada. MACUF, Museo de Arte Contemporáneo Unión Fenosa, a Coruña.

Channel Mono v/s Loop Festival/3SCOLT4, Dance against visuals.Centre Cívic Barceloneta. Barcelona.

2003

ARCO ' 03. Booth ad hoc/Gallery Showroom Gallery Moriarty. Madrid. *

Botella overboard. Casa das Artes. Vigo/Audience de Galicia, Santiago de Compostela.

Bodies de producción. Glances feminist criticism and reports to suxeitos sexuados en torno in public espacios. Proxecto de intervención at espacio urban. Santiago de Compostela.

IFIS meetings audible and Visual. "De Bellas Artes. Pontevedra. *

Unruly. The posición art borders of deseño. MARCO, Museo de Arte Contemporánea, Vigo. *

Waiting nail called. CGAC, Centro Galego de Arte contemporánea, Santiago de Compostela.

The GENDERED CITY. Urban Space and gender Construction . Margaret Harvey Gallery. University of Hertfordshire School of law, St. Albans. England. *

Isocronías. Alternatives en la III Triennial art graphics . National Calcografía, Madrid.

2002

ARCO ' 02. Booth ad hoc Gallery. Madrid. *

11th spring Photo. Les fronteres del l objecte. Berini Gallery. Barcelona. *

Trans Sexual express. A Coruña 2002. The classic is the third millennium. Palacio Municipal de Exposiciones Kiosko Alfonso. A Coruña. *

IFIS meetings audible and Visual. "De Bellas Artes. Pontevedra. *

twenty years 20 sculptors. Galicia sculpture. Centre Torrente Ballester. Ferrol. *

La Feria de Los senses. Held Creadores electronic equipment. Fundación Granell. Santiago de Compostela.

III Triennial art graphic. La gravure contemporánea. Centro Cultural Cajastur. Palacio Revillagigedo, Gijón *.

Paintings. Centre Torrente Ballester. Ferrol. *

ARTísima. Booth Adhoc Gallery. Turín, Italia.

Provisión de Committee vixilias. The Pazo Exposicións room of culture. Pontevedra. *

2001

Transfer. Sala de Exposiciones Rekalde. Bilbao. /Wilhelm Lehmbruck Museum. Duisburg. /Zeche Zollverein in der Uhr, Halle Essen, Germany 6..

ARCO ' 01. Booth Gallery ad hoc/Ciberespacio, centrodearte.com. Madrid. *

Video vs. TV vs. film. Videometal. Gross domestic circus. Madrid.

Art to ' hotel l. Gallery Ad Hoc.Valencia.

Transversais. Visións fronteirizas da photography in Galicia. Laxeiro Foundation. Casa das Artes. Vigo. *

Art Lisbon. Gallery Ad Hoc stand. Lisboa.*

2000

Liberalt? Culture and globalization. Journey Gallery. Vitoria. *

Pencil. Circle of fine arts. Madrid.

III exhibition art and Solidaridade. Project Home. Upper cloister. Colexio.Fonseca Santiago de Compostela traveling Vigo, Pontevedra, Lugo, A Coruña... *

Escultura Gallega Contemporánea. La cerámica como punto de partida. Capela de Santa María. ADG. Lugo / Posada del              potro. Córdoba / Auditorio Príncipe de Asturias. Oviedo*

XV Audiovisual Festival of Vitoria-Gasteiz. Montehermoso cultural centre. Vitoria. *

 

Works in public collections

Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Madrid, Spain.

CGAC, Centro Galego de Arte Contemporánea, Santiago de Compostela, Spain.

ARTIUM, Centro - Museo Vasco de Arte Contemporáneo, Vitoria, Spain.

CA2M, Centro de Arte dos de Mayo, Móstoles, Spain.

Fundación Centro Ordóñez-Falcón de Fotografía, San Sebastián, Spain.

TEA, Tenerife Espacio de las Artes, Santa Cruz de Tenerife, Spain.

MACUF, Museo de Arte Contemporáneo Gas Natural Fenosa, A Coruña, Spain.

Museum DKM, Duisburg, Germany.

Flanklin Furnace Archive, New York, USA.

Artpool Art Research Center, Budapest, Hungary.

Klingspor-Museum, Offenbach am Main, Germany.

New York Public Library, New York, USA.

Avant Writing Collection, Ohio, Columbus, USA

 

GRANTS - ARTIST IN RESIDENCE  

2010  Duende, Rotterdam, Netherlands.

         SÍM, Samband Islenska Myndlistarmanna, Reykjavik, Iceland.

2009  Capacete, Rio de Janeiro, Brasil.

2000  Künstlerhaus, Duisburg, Germany.

2000-2001  Transfer. Austausch Bildender Künstler und Kunst, Kultursekretariat Nordrhein – Westfalen,

          Wuppertal, Germany.

1995  Becas de Creación Artística en el Extranjero, Unión Fenosa, A Coruña. New York (USA) .

1990  Xunta de Galicia, Santiago de Compostela. New York and Japon.

1988  Ayudas para Jóvenes Creadores. Actitudes, Instituto de la Juventud, Sala Amadís, Madrid, Spain.

1985  Premio Extraordinario para ampliar estudios en el extranjero, Escola Massana, Barcelona, Spain.

 

PERFORMING ARTS

(SCENERY, MUSIC, VIDEO INSTALLATIONS)

Des-memoria-2

Colaboración. Disquedanza / A factoria, Dirección : Olga Cameselle y Alfredo Rodríguez 2009.

Poéticamente aquí e agora.

Video. Disquedanza / A Factoría. Dirección : Olga Cameselle y Alfredo Rodríguez. 2009.

Crónicas de días enteiros, de noites enteiras. Xavier Durringer.

Colaboración. Dirección : Alfredo Rodríguez  y Olga Cameselle. 2008.

O regreso ao deserto.  Bernard-Marie Koltés.

Espacio escénico y vídeo. Centro Dramático Galego. Dirección de Cristina Domínguez. 2006.

Cosí fan tutte. Wolfgang Amadeus Mozart.

Espacio escénico. Conservatorio Superior de Música de Vigo. Dirección de José Antonio Campo. 2005

Os homes só contan ata tres.  Antón Lopo.

Espacio escénico y vídeo. A Factoría Teatro. Dirección de Cristina Domínguez. 2005.

Tío Vania. Antón Chéjov.

Espacio escénico. A Factoría Teatro. Dirección de Cristina Domínguez. 2005.

Coitelos nas galiñas. David Harrover.

Música compuesta para la compañía de teatro A Factoría. Dirección de Cristina Domínguez. 2001.

Accións

400ASA

Música compuesta para la compañía de danza contemporánea Dobre Xiro. De Cristiane Boullosa y Olga Cameselle. 1999.

We Like New York and New York Likes Us (work in progress)

Proyector y espacio de luz para danza contemporánea de Olga Mesa en MOVEMENT RESEARCH at The Judson Church en New York, 1992.

 

SOUNDTRACKS

Plan Rosebud 1: La escena del crimen. 2008, Vídeo de María Ruido.

Plan Rosebud 2: Convocando a los fantasmas. 2008, Vídeo de María Ruido.

Belas Durmintes. 2001, Film de Eloy Lozano.

T-Shirt. 2000, Cortometraje de Agustín Paz.

New Flash. 2000, Vídeo de María Ruído.

Data – Land. 1999, Vídeo de Lola Dopico / Fernando S. Cabeza.


AUDIO

CORRESPONDENCIAS, Espacio Sonoro para la instalación en la Sala Amadís, Madrid, En De Galicia, Nuevos Creadores Gallegos. 1988.

HANDS UP! Hands Up!, Parte un. 1999.

HANDS UP! Hands Up!, Parte dous. 1999.

HANDS UP! Müesli. 2000-2001.

DIRTY LINE, Dirty Line, 1999.

DIRTY LINE, Afrodita, 2000-2001.

TAIWAN, Taiwan, 1999- 2000

TAIWAN, Bizarre, 1999-2000

XOÁN ANLEO, Publicado con motivo de la exposición individual en el Centro Galego de Arte Contemporánea de Santiago de Compostela, 2002.

CAMINAR SOBRE UNA LÍNEA, 2001-2002

WHAT IS THE PRICE OF LOVE, Procesalia, Coro da Igrexa da Universidade, Santiago de Compostela 2003.

REYKJAVIK, 2004

NUESTRO REFUGIO SE REDUCE A LA NOCHE, 2005

NÓMADAS, 2004-2005

 

* Catalogue